Livet är inte enkelt

Jag har tänkt på en sak. Vad är det egentligen för värld vi lever i, alla skönhetsideal och retuscherade bilder som vi omges av? Sättet som media framställer skönhet på. När bestämdes det egentligen att skönhet är en midja på 15 centimeter och ett bystmått på 100 och? Jag vet att det är svårt att låta bli att bli på verkad av alla skönhetsideal och till slut står man där framför spegeln och anmärker på minsta lilla sak, glömmer bort att man faktiskt mår bra precis som man är. Tidningarna säger "Älska dig själv precis som du är" och tio sidor efter detta hittar man snabba bantningskurer som lovar att du ska gå ner 5 kg på 4 dagar.

Jag är inge bättre själv för mina tankar går i precis samma banor som de flesta andras, duger jag? Faktum är att det inte spelar någon roll vad folk runt om kring mig säger eller tycker, det kommer inte att ändra vad jag känner. När jag var mindre var jag tjock, folk retade mig och hånade mig både bakom ryggen och öppet så att jag hörde. Till och med delar av min familj påpekade på hur jag såg ut, något som faktiskt har satt djupa spår. Man kommenterade att jag borde tänka på vad jag stoppar i mig och hur annorlunda alla andra såg ut, satte mig på hemmagjorda dieter och jämförde mig med folk i min närhet. Att säga till ett barn att det är tjockt och borde tänka på vad det äter är fel taktik, det enda som den taktiken framkallar är dåligt själförtroende och låg självkänsla hos barnet. Detta har jag fått erfara och jag känner mig fortfarande som den tjocka lilla flickan, oberoende på vad andra säger. Jag känner mig inte vacker och jag känner mig inte söt, visst har jag fått bättre självförtroende men det är på långa vägar inte bra. Detta är någonting jag kämpar med inombords, någonting jag måste klara av på min egen hand. Jag är medveten om att det finns saker som andra förmodligen anser är viktigare att lägga energi på men för att kunna utföra större saker måste man i bland starta med dom små. Det här är en av mina små saker.
Kram Anna.


Här kanske det gick LITE fel med retuscheringen?


Kommentarer
Postat av: felicia - livet utan min mamma.

vi måste verkligen lära oss att älska oss själva för hur vi ser ut, vi duger iaf. jag har samma problem, tycker jag är äcklig med min bakgrund bakom mig, men vi måste verkligen lära oss att älska våra egna kroppar och må bra i dem. <3

2010-03-02 @ 01:05:58
URL: http://filiica.blogg.se/
Postat av: janina

Du och jag ska kämpa tillsammans gumman, för det klarar vi av :) <3

2010-03-02 @ 09:53:16
URL: http://dennajanina.blogg.se/
Postat av: linnéa

Sann skönhet kommer inifrån, om man är en vacker människa i själen strålar det ut - och det gör det på dig :) Även om du skulle ha ett ben, inga armar och ett ansikte som Quasimodo skulle du vara vacker ändå - så att du redan är vacker är bara en bonus :) Hoppas att du inser det själv :)



Älskar dig puss

2010-03-02 @ 10:59:54
URL: http://www.idalinneas.blogspot.com
Postat av: janina

sv: Men du har ju redan sett de avsnitten din fuskis! :D

2010-03-02 @ 17:13:29
URL: http://dennajanina.blogg.se/
Postat av: Anna

Du är vacker vännen, bland det vackraste jag har :) Glöm aldrig det !



Jag tycker inte om hur jag ser ut idag med tanke på förr, tvärtom alltså. Men jag försöker och försöker och jag ska klara att gå upp dom där kilona och få tillbaka min kropp som den ska vara, det är illa att se ut som en pinne :) Och du kommer med lyckas, lyckas tycka om dej själv. För om du bara visste hur fin du är Anna :) på riktigt ! <3

2010-03-02 @ 18:12:22
URL: http://annaahellgren.blogg.se/
Postat av: felicia - livet utan min mamma.

du är inte äcklig gumman, absolut inte. du är hur vacker som helst, en helt underbar person. jag kom på idag att jag mår mycket bättre av att fixa till mig själv, unna mig lite tid. och det gör ju du, du tränar osv, unnar dig själv egen tid som får din kropp att må bra. :)

vi tjejer borde ha en spa kväll någon gång, och unna oss själva lite tid!



tack sötnos, detsamma! :) <3

2010-03-02 @ 20:52:18
URL: http://filiica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0